from 'Labanotation or Kinetography Laban' by Ann Hutchinson
.. the system by Rudolf von Laban, also first published in 1928, offers two innovations : the vertical staff to represent the body, which allows continuity as well as the correct representation of the right and left sides of the body, and elongated movement symbols, which, by their length, indicate the exact duration of any action. His analysis of movement, which is based on spatial, anatomical, and dynamic principles, is flexible and can be applied to all forms of movement..
(.. 1928년에 라반에 의해 만들어진 그 시스템 (Kinetogaphy를 가리키며, 후에 Ann Hutchinson은 Labanotation이라고 명명하였다.)은 두 가지 혁신적인 면이 있었다 : 신체를 상징하는 세로로 그어진 선(staff)이 있었는데, 신체의 좌우를 나누었을 뿐 아니라 연속성이 개입될 수 있는 여지를 만들 수 있었으며, 늘어진 모양의 movement 심볼들을 이용하였는데, 그 심볼들의 길이를 통해 어떤 동작의 정확한 시간 길이를 나타낼 수 있었다. 그의 움직임에 대한 분석은 공간, 해부학적, 동적 원리들을 밑바탕으로 하고 있었고, 유연성을 갖추어 모든 형태의 movement에 적용될 수 있었다..)
.. the system which can record objectively the changes in the angles of the limbs, the paths in space, and the flow of energy and can also record the movement motivation, and the subtle expression and quality deserves special attention. Labanotation is such a system..
(.. 그 시스템은 사지의 움직임 각도에서의 변화들, 공간에서의 이동 경로들, 에너지의 흐름, 움직임의 내적 동기 등을 객관적으로 기록할 수 있었고, 미묘한 표현이나 질적 표현들도 주의 깊게 표현되어 있다. 라바노테이션은 그러한 시스템이다..)
The process of recording movement on paper involves the conversion of the elements of space, time, energy and the parts of the body involved into symbols which can be read and converted into movement. When this process is understood, the logic behind the Laban system and the reason for the range of choice in movement description can be comprehended..
(지면으로 움직임을 기록하는 일은 공간, 시간, 에너지, 그리고 읽고 움직임으로 가독이 되어야 하는 심볼들로 신체의 부분들을 연관시키는 것들을 포함한다. 이러한 과정이 이해된다면, 라반의 시스템과 움직임 기보에서 보여지는 것들에 대한 이유가 이해되어질 수 있다..)
Choice of Movement Description (움직임 기보의 종류)
a. Motif Description (Motif Writing)
: Motif Writing provides a general statement concerning the theme of most salient feature of a movement. It also pinpoints the motivation of a movement, its idea, aim, or intention. The Motif Description may be kept simple or may be made increasingly detailed until eventually it becomes a fully structured description.
(Motif Writing은 어떤 움직임에서 눈에 띄는 주제와 연관된 포괄적인 기보이다. 움직임의 동기, 주된 생각, 의도와 같은 것들을 표기한다. 그것은 처음엔 간단하지만, 완전히 구조화된 기보가 될 때 가지 점차적으로 세부적인 모습을 갖추게 된다..)
b. Effort-Shape description
: 'Effort observation and Analysis' is the term applied to the investigation of movement according to its dynamic content. The word 'Effort' refers to the use of energy. This method of observation and analysis, and its symbols are concerned with the changing patterns which occur in the ebb and flow of energy within the body.. 'Shape' refers specifically to the expressiveness inherent in the form which movement takes.. Together, Effort-Shape provides a valuable descripiton of movement in terms of its quality and expression..
('에포트 관찰과 분석'은 움직임의 동적인 부분들에 대한 세밀한 연구를 가리키며, 'Effort'는 '에너지의 사용'을 의미한다. 관찰과 분석의 방법, 그리고 거기에 사용된 심볼들은 신체 내부에서 밀물과 썰물처럼 일어나는 에너지의 발생에 따라 변화하는 동작들/ 움직임 패턴들과 연관된다.. 'Shape'은 특별히 움직임이 취하는 형태에 내재된 표현성에 주목한다.. 즉, 'Effort-Shape'은 움직임의 질적 연구와 그 표현성에 대한 설명이라고 할 수 있다.)
c. Structural description
: The term 'structural' is given to the description of movement in clearly defined and measurable terms. Such description, the most commonly used, expresses movement in terms of - the body / space / time / dynamics. A very complete picture of the movement emerges if all these elements are described as they are used.
- the body : the specific parts that move
- space : the specific direction, level, distance, or degree of motion
- time : meter and duration, such as a whole note, a sixteenth
-dynamics : the quality or 'texture' of the movement, whether it is strong, heavy, elastic, accented, etc..
('구조적'이라는 단어는 정확히 정의하고 측정가능한 것을 때 적용되는 설명이다. 그것은 신체 / 공간 / 시간 / 다이내믹 요소들을 설명하기 위해 사용된다. 이 모든 요소들이 사용된다면 완벽한 움직임에 대한 (지면 위의 그림) 설명이 되는 것이다.)
Principles of Movement Analysis (움직임 분석의 원리들)
.. the observer must note the resulting changes which the muscular action produces. This will range from inner tensions in the body, which are felt by the performer and vary the expression of his carriage, to the more obvious changes affecting the shape of the body and resulting in clearly visible changes in the placement of the limbs in time and space..
(관찰자는 근육 움직임이 만들어 내는 변화들에 주목해야 한다. 여기에는 신체 내부의 여러 긴장 상태들, 즉 퍼포머 스스로가 느끼게 되는 것인데, 표현의 다양성을 만들어 주게 되는 것이며, 뿐만 아니라, 신체의 모양에 영향을 미치는 더욱 분명히 관찰되는 변화들, 시간과 공간이라는 요소와 함께 분명하게 변화된 모습, 을 포함한다.)
a. Directional Destination
: .. the aim is to arrive at an established position or state..
b. Motion
: .. not the destination but the motion itself which needs to be stated.
c. Anantomical Change
: .. The emphasis is centered on physical changes
d. visual design
: .. the path in space created by the movements of the limbs or the whole body.. 'trace-form'..
e. Relationship
: The purpose of any action may be to relate to an object or person
f. Center of weight, Balance
: .. concerned with the center of weight in the body and the use of, or loss of, balance for a particular purpose or effect.
g. Dynamics
: The quality of movement, patterns in the ebb and flow of energy, the expressive use of weight , space, force and time..
h. Rhythmic pattern
: .. being the translation of rhythms into physical action..
'리서치 > 자료 A' 카테고리의 다른 글
몸과 움직임 읽기 02 (Body, Effort) (0) | 2023.03.27 |
---|---|
몸과 움직임 읽기 01 (0) | 2023.03.27 |
Laban Sources 07 (0) | 2023.03.17 |
Laban Sources 06 (0) | 2023.03.16 |
Laban Sources 05 (3) | 2023.03.14 |