2023, BELLE FAUST

리서치/자료 A

Laban Sources 06

송주관 2023. 3. 16. 01:07

# chapter 5. Choreography (1926) 

 

Choreography is one of Laban's more systematic studies of movement.. Laban didn't want to notate static postures and floor patterns, but the spatial form of actual movement. More than that, he also wanted to grasp the 'tension of the whole body which automatically produces the attitude of the limbs' - this is more than muscular tension, but the inner structure of the movement. It should happen through a knowledge of 'dance' instead of 'dancing'.

 

(라반의 저서 Choreography는 움직임의 조직적 연구에 관한 내용을 다룬다.. 라반은 정적인 위치나 플로어 패턴을 제시하기 보단, 실재 움직임의 공간적 형태에 대해 보여주고 있다. 또한 신체 사지의 자세나 그 동기들을 만들어 주는 전신에 작용하는 텐션을 이해하고 제시하려고 하였다. 그것은 단순히 근육의 텐션을 넘어서서 움직임에 대한 내부 구조에 관한 것이었으며, '움직이는 동작'이 아닌 '움직임'에 대한 근원적 지식을 통해 발견되어질 수 있다고 하였다.)

 

 

.. Laban notes that movements consist of primary tensions(their spatial direction or inclination from the vertical) and auxiliary tensions(their dynamic quality which can transform the movement). And he introduces the notion of the 'trace-form', the imaginary 'vapour trail' that a movement might leave in space, describing the points in space of an octahedron and a cube, and seeing the movements(the diagonal tensions within the cube, or dimensional tensions within the octahedron - Dimensional scale) as their inner structure.. Laban introduces some of the movement forms that will form the heart of his choreutic studies : three and four rings, the A and B scales, and the Axis and Equator scales, all of which are regular pathways through the icosahedron. And he continues the exploration of Primary(spatial) and Secondary(dynamic) Streams of Movement and describes the 4 motion factors ('force', 'space', 'time', 'lability', but later called as 'weight', 'space', 'time', 'flow' respectively).. Lability is opposed to stability, and this opposition in turn relates to the difference between the stability of the dimensional scale which always comes back to the vertical, and the lability of the diagonal scale(45 degrees inclined within a cube).. Laban relates the three axes of movement(up/ down, wide/narrow, forward/back) to movement factors qualities (respectively weight, space, time) in a diagram that presents both Space and Dynamics as a three parallel bipolar ranges..

 

(.. 라반은, 움직임들은 제1의 텐션들(수직축을 중심으로 기울어진 혹은 공간적 방향)과 부수적 텐션들(움직임을 형성할 수 있는 동적 성질)로 구성되어 있다고 말한다. 그가 제시하는 'trace-form'은 하나의 움직임이 남길 수 있는 가상의 '수증기와 같은 길'을 가리키는데, 정팔면체와 정육면체의 공간에 어떤 지점들을 묘사하면서, 정육면체 안에서는 diagonal 텐션 / 정팔면체 안에서는 dimensional 텐션(- Dimensional scale을 형성한다.)이 있어서 그것들이 내부 구조를 형성한다고 말한다.. 라반은 몇몇 움직임의 형태들을 제안한다 : three / four rings, A / B 스케일, Axis / Equator 스케일 등이 있는데, 그 모든 것들은 정이십면체를 통해 기본적인 길들이 만들어 진다. 더 나아가, 움직임의 프라이머리/ 세컨더리 흐름들을 연구하면서 네 가지 움직임 요소들(force, time, space, lability - 이것들은 후에 각각 weight, time, space, flow로 바뀐다)을 기술한다.. Lability(유연성)는 stability에 반대되는 개념으로서, 이러한 상반 관계는 항상 수직축으로 회귀하려는 dimensional 스케일과 정육면체 안에서 보여지는 45도 기울어진 대각선으로 이루어진 diagonal 스케일의 성질 차이과 관련을 짓기도 한다. 그리고 움직임의 세 축(위/아래, 넓고/좁은, 앞/뒤)들을 각각 weight, space, time이라는 움직임 요소들과 연관을 짓는데, 각각은 양끝을 대적점으로 하는 범위를 갖는다라고 설명한다..)

 

 

In what way do rhythms of forms come about? How will the continuously present tensions of shape and balance transmute before they become expression or action? There are : 1) Primary tensions which serve particular actions, 2) Auxiliary tensions which help to build up or destroy primary tensions.. The most external(but most important) observation appears to us to be the form image which the body inscribes in space. This moving form has particular properties. It is always plastic tensions of counterbalance take place in the body, which, next to the vertical, arrange the mass of the body in the sideways and sagittal planes in space.

 

(형태들의 리듬들은 어떠한 방법으로 시작되는가? 어떻게 표정이나 움직임으로 표현되기 전에 형태와 평형을 구성하는 텐션들이 상호변형되는가? 두 가지의 텐션이 그 역할을 하는데, 1) 특정 형태나 움직임을 만들어 주는 Primary 텐션이 있고, 2) 그 제1의 텐션을 발전시키거나 파괴시키는 부수적인 텐션들이 있다.. 신체가 공간에서 그려 넣는 형태 이미지들이 가장 눈에 띄는 것(하지만 가장 중요하기도 하다 - form image)이다. 이러한 움직임 형태는 특정 성질을 가진다. 신체 내부에서 발생되는 역평형의 유연한 텐션들이 있으며, 그것은 수직면 다음으로, 신체의 양옆 무게 균형을 맞추기도 하고(수평면), 공간에서 시상면(sagittal plane)을 구성하기도 한다.)

 

 

Form characterised :

a) in flight (degree of lability) by its kinetic content,

b) in force (degree of tension) by its dynamic content,

c) in time (degree of speed) by its rhythmic content,

d) in space (degree of size) by its metric content.

 

 

Every movement has a primary stream(basic direction, basic form). In addition, secondary streams occur which influence its development with regard to its degree of lability, or its lability fluctuations. Furthermore, the secondary streams give a temporal, dynamic and spatial-metric nuace to movement :

- the range of intensity of force (polar opposites : weak - strong)

- the range of intensity of time (polar opposites : fast - slow)

- the range of intensity of space (polar opposites : close - far)

- the range of intensity of flight(lability) (polar opposites : tense - mobile)

 

(모든 움직은 기본 방향/ 기본 형태를 구성하는 primary stream을 가진다. 그리고 유연성의 정도와 변형 진폭에 따라 그것에 영향을 미치는 secondary stream들이 발생하는데, 이에 시간적, 무게(힘)적, 공간 계측적 뉘앙스가 움직임에 부여된다.)

 

 

.. we obtain a way of establishing the spatial-temporal-dynamic nuance of a movement through the application of particular secondary directions. It should also be noted that lability and stability play a large role in all these quantitative manifestations, which means that it is important to know whether these secondary directions are more dimensional or diagonal. For the dimensional directions are promoters of stability while the diagonals ensure a labile flow. The degree of a diagonal inclinaton of a form will thus govern its intensity of flight.

 

(.. 특정 secondary direction들의 적용을 통해 움직임에 공간-시간-무게적 뉘앙스를 부여할 수가 있다. 유연성과 정지성은 그러한 특성들의 발현에 있어서 매우 중요한 역할을 하는데, secondary direction들은 그 정도에 따라 dimensional에 가깝기도 하고(stability), diagonal에 가깝기도 하다(lability). 형태 내부의 diagonal 기울기에 따라 flight의 강도가 달라진다.)

 

 

The initial intensity (in force, time, space, flight) can be conceived in relation to the preceding of following movements, also as an increase or decrease. Movements which are performed without an increase or decrease, thus always remaining at the same distance from the body, or which without emphasis retain the same muscle tension and speed, appear to be mechanical, lifeless. Harmonious liveliness of movement requires a continuously flowing change of nuances of intensity..

 

(force, time, space, flight에서 적용되는 최초의 강도는 다음에 이어지는 움직임의 선행부와 관련하여 증가 혹은 감소의 특성으로서 판단되어 질 수 있다. 증가 혹은 감소가 없는 움직임은, 그래서 신체로부터 똑같은 거리에 놓여지거나, 근육의 텐션과 속도가 아무 강조점이 없이 기계적으로 놓여져있는 상태라면 생명이 없다라고 인지할 수 있을 것이다. 움직임의 조화로운 생명력은 끊임없이 흐르는 강도의 뉘앙스 변화를 필수적으로 전제한다..)

 

 

The essential aspects are always the dimensional or diagonal directions, then the pathways in which these directions are performed, that is round, spiral, straight, and then at the most, it has to be considered in what way the body maintains its balance while it fulfils spatial directions or spatial forms, and which limbs are employed for that purpose, pushing or swinging.

 

(dimensional과 diagonal의 방향들은 항상 중심이 되는 원리를 가진다. 그리고 그 방향들이 행위되는 방식으로서 pathway들이 있는 것이다. 그 pathway들은 둥근, 나선형, 직선 등의 특성을 갖는데, 신체를 어떠한 방식으로 균형 맞추게 하여 공간적 방향들, 형태들, 신체의 어느 부위를 해당 목적(누르기나 흔들기 등)에 활용할 것인가와 연관되어 진다.)

 

 

# translated by Stefanie Sachsenmaier and Dick McCaw

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