# chapter 17. Shadow Moves
.. In the Mastery of Movement Laban defined Shadow Movements as 'tiny muscular movements such as the raising of the brow, the jerking of the hand or the tapping of the foot, which have none other than expressive value. They are usually done unconsciously and often accompany movements of purposeful action like a shadow.. Laban notes that ; 'They(shadow movements) are the key to the understanding of what could be called the alphabet of the language of movement : and it is possible to observe and analyse movement in terms of this language.'..
(그의 저서 Mastery of Movement에서 Laban은 Shadow Movements를 다음과 같이 정의하였다 : 눈썹 치켜올리기, 손을 내밀거나, 발을 구르는 행위 등과 같이 작은 근육의 움직임인데, 보통 무의식적으로 행위되어지고, 그림자 따라가듯이 어떤 목적이 있는 행위를 위한 움직임들을 항상 동반한다.. 라반은 말하길, Shadow Movements는 움직임의 언어에 대한 알파벳(가장 기본이 되는 단위)으로 이해 되어질 수 있고, 관찰되고 분석되어질 수 있다..)
Unlike Effort Actions which may involve all four motion factors, Shadow Movements are 'incomplete'.
(4가지 motion factor를 포함하는 Effort Action과 달리, Shadow Movement는 '불완전'하다..)
.. An acute observation of Shadow Movement of a person in different situations and at different times will show the consistency of that individual's basic attitude and personality.. The Shadow Movement and its meaning are part of the person's make-up and the pattern, the rhythm, the phrasing of these movements will appear time and time again in their repertoire..
(.. 어떤 이의 Shadow Movement를 다른 장소, 다른 시간(시기)에 관찰한다고 해도, 그 사람의 기본적인 태도나 성격에 일관성이 있음을 알 수 있다.. shadow movement는 그 사람의 패턴이고 리듬이어서, 그 사람의 shadow movement들은 지속적으로 관찰 되어지는 레퍼토리가 된다..)
The struggle between shadow-moves and functional action is one of the most interesting subjects for the movement observer. On the whole, one will find that efforts and functional activities derive from the earliest developed layers of a primeval movement capacity. Everybody has exercised them already as a baby, before he or she has learnt to walk. All the functional actions learnt and exercised later are variations and combinations of these first exertions of man..
(Shadow-move와 기능적 움직임 사이에서의 갈등(예를 들어, 자신의 속마음을 숨겨야만 하는 상황에서 드러날 수 있는 이중적인 미소와 행위 등등)은 매우 흥미로운데, 대체적으로 의식적이고(내적 충동) 기능적인 움직임들은 원형이 될 수 있는 발달 초창기에서 시작이 된다. 모든 이가 아기였을 때 그것들을 경험하였으며, 이를 바탕으로 후천적 습득과 교육에 의해 기능적 움직임들은 다양해진다..)
"..In 1969, I started on a longitudinal study of babies from three days old which showed that at birth patterns of movement are distinguishable for individual babies, while other patterns are common to all the babies of this age. How they develop their unconscious movement patterns is a record of their growing personality and their particular gifts and limitations.."
(1969년에, 나(라반이 아님.)는 태어난 지 삼일 밖에 안된 갓난 아기들의 일대기 연구를 진행하였다. 당시엔 개별적인 움직임의 특성도 있었지만, 대체로 공통적인 움직임의 특성을 보이고 있었다. 그 아기들이 무의식적 움직임을 어떻게 발달시키는가를 알기 위해 그들의 성장동안 달라지는 성격들, 재능들, 한계들에 대한 기록을 하였다..)
Laban used to say : 'It is these enlarged Shadow Movements which form the material for dance.' The ability to consciously create seeming Shadow Movements is an inherent part of the actor's skill.. A quotation from a letter from Laban to me in 1956 reveals that he considered that the Dance Notation was of conscious movements, while Effort notation was of unconscious movements.. my notation has two aspects, dealing either in the main with the unconscious, on the other hand, with the more conscious production of movement..
(라반은 말하곤 했다 ; 이렇게 부각된(시간이 지남에 따라 아기들 사이에서 있었던 개별적 움직임의 특성 차이가 더욱 커진) Shadow movement들은 dance의 재료가 될 수 있다. Shadow Movement 처럼 보이는 움직임을 만들어 내는 능력은 actor의 타고난 기술 역량에 달려있다.. 1956년 라반의 편지에서, 그는 생각하고 있었다. Dance Notation(아마도 kinetography, labanotation)은 의식적 움직임에 관한 것이고, Effort notation은 무의식적 움직임에 관한 것이다..나의 기보는 두 가지 면을 가지고 있는데, 주가 되는 것은 무의식적인 것을 다루는 것이고, 다른 한 편으로는 (그에 기반하여) 더 많은 움직임의 의식적 부분들을 다루는 것이다..)
..conventions of movements impress the observer often as man-made and prefabricated, no matter whether they are used in religious services, at nationally important ceremonies, or in traditional dances and social meetings. What alone makes these stereotyped actions interesting for the observer of efforts are the shadow-moves accompanying them. Such shadow-moves sometimes stand in obvious contrast to the conventional gesture. The inner revolt against the prescribed form of movement and the compulsion to perform it shows itself in shadow-moves by which we clearly discern that the conventionally-performed movement is insincere..
(움직임에 대한 여러 관습들은 인위적이고 미리 짜여진 인상을 주는데, 종교 의식이나 국가 행사, 혹은 전통 춤이나 사회 모임 등에서 발견된다. 그 관습적인 움직임 속에서 흥미로운 지점을 보여주는 shadow-moves들이 있는데, 관습적인 제스쳐와는 상반되는 특성을 전달한다. 미리 짜여진 움직임의 형식에 반하는 내적 반항과 같은 것은 shadow-moves와 같은 형태로 표출되는데, 그러한 형식의 움직임들은 진정성이 없음을 드러내기도 한다..)
..Civilized man, not only of our age, but of all ages, is expected to do certain things, to utter symbols of certain inner stirs, regardless of whether he really feels them or not. This expectation of our surroundings or of the community that we act and move in a definite way, of course, kills much of our personal expression. The latter is then reduced to appearing in shadow-moves, which are supposed to remain unnoticed..
(우리 시대 뿐만 아니라, 모든 시대를 통틀어, 문명화된 사람은 스스로가 정말로 생각하고 느끼는 내적 충동을 알맞은 격식으로 표현하도록 기대를 받아 왔다. 우리의 환경과 사회 속에서 우리가 특정 격식으로 행동하도록 만드는 사회적 약속(기대)는 우리의 개인적인 표현의 대부분을 말살시키고 있으며, 그러한 개인적인 표현들이 반영되는 shadow-moves들은 눈에 띄지 않도록 억압되어 왔다..)
# translated by stefanie Sachsenmaier and Dick McCaw
(노트)
해체되어 보여지는 작은 움직임 단위, 결집을 위한 연결 고리 제거 | 개개인의 사적인 의도가 숨겨져야 하는 격식, 구성원을 묶어서 결집 |
"shadow-moves, supposed to be unnoticed" | "stereotypes, conventions of movements" |
..basic attitude / personality of that person | religious / nationally / traditionally accepted |
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