2023, BELLE FAUST

리서치/생각 & 아이디어

생각, Key for Laban

송주관 2023. 3. 18. 22:36

라반이 남긴 저서들과 article 등을 주변 지인들과 후대 사람들이 영어 편집하여 엮은 Laban Source book을 읽고 메모를 남깁니다. 본 프로젝트와의 연관성 측면에서 본인의 생각을 남깁니다.


" His conception of dance as a practice for all people meant a shift away from the dancer as a conservatoire-trained and technically skilled practitioner, and instead he sought to foster an engagement of an individual's body, mind and spirit in the act of dancing. "

(그가 말하는 모든 이를 위한 행위(일상에서의 연습?)로서 dance에 대한 개념은 콘서바토리에서 배우게 되는 전문적인 기술이 아닌 한 개인의 신체, 마음과 정신이 dancing이라는 행위 안에서 관계하는 모습을 추구하는 것이었다.)

 

" Dance, in his view, can and should occur anywhere, everywhere, and it is the experience of dancing itself rather than a performance of dance to a viwer that is key for Laban. "

(그의 관점에서, dance는 어느 곳에서든 일어날 수 있는 것이었으며, (보여주기 식의)퍼포먼스로서의 행위가 아닌 dancing 그 자체로서의 경험, 이것은 라반이 추구하는 핵심이다.)

 

" An emotional-intellectual event coincides with a physical event. Movement form and spatial image are not only symbol and image of inner event, but are identical to it. "

(감정-지적인 사건은 물리적 사건과 동시적으로 발생한다. 신체 외부의 움직임 형태와 (공간 속에서)보여지는 동작 이미지는 신체 내부적 발생 결과물에 대한 상징적 혹은 이미지적 표현이 아니라 신체 내부적 발생 결과물과 동일한 것이다.)

 

" The plastic sense of the dancer can never refuse to accept the impression that all things speak to him by means of the gesture. "

(dancer의 유연한 감각은 다음과도 통한다 : 모든 것들은 제스쳐를 통해 자신에게 말을 건다.)

 

from the World of the Dancer (1920)

 


(노트)

 

정신적 / 외형적 행위가 일치된, 최소의 움직임 단위

(GESTURE in the view of Laban )

 

<-->

 

정신적 / 외형적 행위가 일치되지 않은, 허울적 움직임의 집합체

(conservatoir-trained PERFORMANCE for viewer)